۱۳۹۵ تیر ۲۲, سه‌شنبه

عدسی و تاریخ و دربند

بشر به یک جا نشینی و کشاورزی که افتاد، غلات و حبوبات را اهلی کرد و تمدن ها ساخت. غلات و حبوبات به عنوان پول رایج زمینه ساز تجارت گردیدند و روستاها و شهرها ساخته شدند. تغذیه بهبود یافت و جمعیت بیشتری توان سیر کردن شکم خود را یافتند.
با حبوبات پخته می توان خوراک های متنوع و لذیذی تدارک کرد. از آن میان عدسی از محبوترین صبحانه های گرم ایرانی است که خورندگان دائمی دارد. خوراکی به غایت خوشمزه و ساده که می توان یکبار آماده کرد و چند وعده از آن خورد. عدسی در وعده ی صبحانه از دیر باز خورده می شده و در گذرگاه ها و سر بازارها به مردم عرضه می شده است. از فواید این خوراک در می گذرم که برای هر خوراکی لاجرم می توان فوایدی پیدا کرد. علاقه ی به عدسی بزرگ و کوچک و دارا و ندار ندارد و این خوردنی صبحانه ی محبوب بسیاری است. امروز هم در بیشتر قهوه خانه های تهران عدسی عرضه می شود و از آن میان یکی، قهوه خانه ای قدیمی در میانه ی راه میدان دربند است، پاتوق رانندگان تاکسی و نانوایی بربری در کنارش. املت و عدسی را به همراه چای شیرین لیوانی و نان بربری داغ تازه عرضه می کند. سالیان سال است که در هر فرصتی سری به آنجا می زنم. عدسی اش را با تکه کره و کمی گلپر به خورندگان عرضه میکند.
عدس و لوبیا ی قرمز و چیتی و دو سه گل پیاز پوست گرفته و یک سیب زمینی پوست گرفته ی نگینی خرد شده را در دیگ بریزید و آب بر رویش ببندید و سه چهار ساعتی بپزید. در ظرف بکشید و با لیموی شیرازی و روغن زیتون بکر رودباری و گلپر و نمک و فلفل بخورید و از من هم یاد کنید.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر